Lämmittele ilman aerobisia laitteita.

Kuulin salilla pukuhuoneessa kerran kahden tytön keskustelun siitä, kuinka he kuluttavat itsensä jo puhki pelkällä alkulämmittelyllä. Tytöt olivat juosseet 15 minuuttia ja totesivat, että siihen ei lisäksi kyllä jaksanut painaa ihan täysillä jalkatreeniä. Loppuun he päättivät, että parempi vain mennä ensikerralla lämmittelemättä. Tämän kuullessani tuli mieleeni, että on muitakin tapoja saada lihas lämpimäksi, kuin pelkällä aerobisella laitteilla. KOSKAAN ei olisi hyvä jättää lämmittelyä tekemättä, sillä lämmittely on tärkeä osa treenin kokonaisuutta ja sillä ennaltaehkäistään vakavia vammoja, kuten revähdyksiä!

image

Joskus pitkä aerobinen saattaa tuntua turhalta, ja lämmittelyn on helppo jättää välistä. Varsinkin kiireessä alkulämmittely on asia joka jätetään huomiotta. Jos kaipaa uutta tapaa lämmitellä lihaksia ja aerobisilla laitteilla lämmittely tuntuu pitkäveteiseltä tai liian raskaalta, vastaus löytyy putkirullasta. Rullalla saadaan tuntuma tarkasti käsittelyssä olevaan lihakseen eli rullan avulla päästään kohdistamaan lämmittely paremmin hauluttuun lihakseen. Eikä siihen mene kuin muutama minuutti treeniaikaa.

Itse käytän kuminauhoja, keppejä sekä aerobisia laitteita, että putkirullaa. Esimerkiksi jalkatreenin yhteydessä lämmittelyyni kuuluu porraskone 5min + noin. Max 1-2 min jalkojen rullailu.

Rullailu ennen treeniä:

  • Käy kukin lämmittelyä tarvitseva lihasryhmä kerrallaan läpi
  • sivele n. 4 kertaa lihas läpi, aikaa tähän menee noin. 2 sekuntia.
  • Toista edellinen max. 5 kertaa
  • Yhteensä max. 10sekunnin sivelyt per lihas
  • Painetta kevyesti, niin että saadaan pieni tuntuma lihakseen ja se lämpenee.
  • Tuntuma on kevyt eikä tuota minkäänlaista kipua

image

Auttoiko?

Rullaus avaa liikeratoja ja lämmittää lihaksen treenivalmiuteen. Alkulämmittelyyn rullauksien lisääminen on tuottanut laajempaa liikerataa ja parempaa tekniikkaa liikkeissä. Näin välttyy turhilta loukkaantumisriskeiltä. Lisäksi koen, että rullailu osana lämmittelyä on ollut jopa tehokkaampaa kuin lämmittely pelkällä aerobisilla laitteilla. Hyvin lämmitelty lihas pääsee treenin vauhtiin jo ensimmäisillä toistoilla.

Seuraavaksi aijon antaa enemmän aikaa ja huomiota kehonhuoltopäivilleni rullailun osalta. Haluan pitää huolta kehostani ja pitää sen toimintakykyisenä sekä hyvin palautuneena seuraaviin treeneihini, sillä pelkkä alkulämmittely yksin ei ole kokonaisvaltaista kehonhuoltoa. Siksi sisällytän rullan osaksi päivittäistä rutiinia päivä päivältä. Sillä mikään uusi tuttavuus ei arkeen sovi kylmiltään. Siihen vie aikaa totutella ja harjoitella tekniikoita siihen, kuinka rullailusta tulisi mahdollisimman hyödyllistä.

Haastan teidätkin kaikki sisällyttämään rullailun osaksi terveellisiä elämäntapojanne, tutustumalla aluksi  http://www.foamroller.fi/news/10/tilaa-ilmainen-foamroller-pikaopas oppaaseen 🙂

Käy tilaamassa laadukas rulla osaksi kehon hyvinvoinnin edistämisessä osoitteesta: http://www.foamroller.fi

image


!Huom!

Koodilla elinavalve saat -10% alennetun hinnan.

image

-E

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen